Často se stává, že se při bydlení v bytě něco pokazí, opotřebí tak, že je nutná výměna nebo jen přestane fungovat. Výměna prasklé žárovky spadá jasně k povinnostem nájemce, ale jak určit, kdo má hradit dražší opravy? Realitní makléři společnosti PATREAL se setkávají u svých klientů s dotazy na povinnost vymalovat nebo s úhradami za instalatéry, kteří pouze vymění těsnění či jinou běžnou součástku. Musí vše hradit nájemce, nebo naopak má vlastník bytu povinnost nést veškeré náklady na opravy nefunkčních spotřebičů?
Pokud si pronajímáte byt od zkušeného pronajímatele, či prostřednictvím realitní kanceláře, pravděpodobně vás upozorní na nařízení vlády č. 308/2015 Sb., které se problematice specifikování běžných oprav a pravidelné údržbě bytů věnuje podrobněji. Běžnou údržbou bytu se podle tohoto nařízení rozumí zejména malování, oprava omítek, tapetování a čištění podlah včetně podlahových krytin, obkladů stěn a čištění zanesených odpadů až ke svislým rozvodům. Stanovený je nicméně také limit nákladů, protože by nebylo spravedlivé, aby nájemce musel nadmíru investovat do bytu, který mu nepatří. Každá jednotlivá oprava by neměla přesáhnout 1000 Kč. Roční limit všech oprav je pak stanoven jako částka 100 Kč za jeden metr podlahové plochy bytu. Například pro byt o velikosti 75 m2 činí limit 7500 Kč.
V případě, že vznikne spor o zaplacení některé z jmenovaných položek, je možné obrátit se na soud. Ten objektivně zhodnotí spravedlivé rozdělení nákladů. Do vztahu mezi nájemcem a pronajímatelem se také promítne celková délka nájmu. Nejjednodušší je však dohodnout se s pronajímatelem mimosoudně. Pokud se například rozhodnete vymalovat byt zářivými barvami, přestože byl dříve pouze bílý, předem kontaktujte pronajímatele a zjistěte si podmínky. Pronajímatel totiž má právo požadovat vrácení bytu v původním stavu, a tudíž vás později může nutit opět přemalovat.
Nájemník si většinou pronajímá byt i včetně podstatných spotřebičů, mezi které se řadí například sporák nebo bojler na ohřev vody. Opravy přípojek k těmto spotřebičům většinou dosahují jen několika set korun, což znamená, že je musí hradit nájemník. Zde nebývá časové hledisko rozhodné, což znamená, že i v případě, že jste se nastěhovali nedávno, musíte opravu uhradit. Realitní makléři společnosti PATREAL doporučují, abyste si s pronajímatelem ještě před nastěhováním domluvili kontrolu spotřebičů a stávajícího vybavení. Byt byste měli dostat čistý, vyklizený a funkční. Pokud najdete ještě při přebírání nějaké závady, ohlaste je včas a uveďte vše podrobně do předávacího protokolu. Podrobný popis stavu, v jakém byt přebíráte, vám může ušetřit některé náklady.