Nádobí ve dřezu, rozestlané peřiny a „nastrojený“ němý sluha? Tak tímto kupce nenalákáte. A i když nejde o prohřešek proti desateru, nelichotivá prezentace může zbytečně protahovat prodej vašeho bytu.
Málokomu je při prodeji bytu či domu lhostejná délka doby, po kterou bude jeho nemovitost „hledat“ nového majitele. Přáním většiny je pokud možno rychlý a výhodný prodej. Pokud však chcete, aby váš byt potenciálního kupce ihned zaujal, musíte nemovitost připravit – předvést její potenciál. Zvýšíte tak své šance na úspěšný prodej.
„Hlavní zásadou je nemovitost prezentovat v nejlepším možném světle za pomoci co nejnižších nákladů,“ vysvětluje designérka Zuzana Wiesnerová z firmy Home Staging.
Profesionální chystání bytu k prodeji má dokonce svůj odborný termín, takzvaný Home staging. Kromě přípravy samotné jde i o náležitou prezentaci vaší nemovitosti na realitním trhu. Nejde tedy pouze o přípravu na prohlídku zájemci.
„Je na místě nemovitost díky jednoduchým úpravám a trikům kvalitně připravit i pro inzerci. Fotky často rozhodují o tom, zda zájemce o tento typ nemovitosti bude mít zájem o prohlídku a zda vám vůbec zavolá,“ vysvětluje Jaroslav Jírek, ředitel vzdělávací akademie Evropa realitní kancelář.
V případě prodeje, respektive koupě nemovitosti, prostě nejde o nákup rohlíku – zájemce musíte zaujmout, „přesvědčit“. A svou roli zde hraje i psychologie prodeje.
„Podvědomí, pocit líbí-nelíbí, tohle chci-tohle nechci, je výraznou motivací zájemců o koupi. Když vzhled a atmosféru bytu při prodeji nepodceníte, přinese vám to hned dva pozitivní efekty. Zaprvé prodáte svou nemovitost za vyšší cenu a zadruhé v kratším čase,“ míní Jaroslav Jírek.
V rámci Home stagingu se řeší hned několik důležitých věcí. Samozřejmostí je pečlivý úklid a hned za ním technický stav vybavení – vše musí být funkční a spravené. Uvolněná klika, rozbité světlo či nefunkční zvonek – jsou to drobnosti, ale dokážou zcela zničit celkový dobrý dojem.
Nemovitost dále co nejvíce odosobněte. Kvůli nánosům věcí osobní potřeby totiž potenciálním kupcům už nezbude prostor pro jejich vlastní fantazii a emoce. Jakmile uvidí vaše věci, jejich představy se upozadí a nedostanou vůbec šanci. A to není ve vašem zájmu.
Nemovitost musí vypadat neutrálně, jakoby připravena k nastěhování. Měla by působit vzdušně, světle a prostorně. Příjemnou atmosféru při prohlídce pak můžete dotvořit čerstvými květinami, dobře působí i vůně kávy, malé občerstvení či zapálený krb.
V koupelně nemají být hygienické a čisticí potřeby majitelů, použité ručníky ani různé předložky či koberečky. Kuchyňská linka musí být dokonale uklizena, během prohlídky dejte pryč i odpadkový koš. Částečně zredukujte počet hrníčků a nádobí na policiích, knížek v knihovničce, případně nezdravě vyhlížející pokojové rostliny.
Pryč dejte rodinné obrazy, sbírky či suvenýry z cest, nahraďte je dekoračními předměty neutrálních barev, jako je bílá či béžová. V koupelně budou dobře působit bílé čisté ručníky v komínku.
V ložnici nenechávejte nikde ladem položené oblečení, či dokonce pyžamo. Peřiny i polštáře zastelte pod přehoz či nějakou pěknou deku. Dalším efektním trikem je dostatek světla – vytáhněte žaluzie, případně použijte silnější žárovky.
„Jestli jste třeba v průběhu let přikryli dubové parkety celoplošným kobercem, odstraňte jej. Kvalitní materiály je dobré ukázat,“ radí Zuzana Wiesnerová.
Mezi nejčastější chyby u prohlídek patří nejen zabydlenost nemovitosti, ale i přítomnost majitelů. „Zájemci podvědomě neradi někomu narušují soukromí, i když vám to ze slušnosti neřeknou. To se týká i domácích zvířátek, misek či kočičích záchodků,“ doplňuje Jaroslav Jírek.
Pamatujte, že neukazujete svůj domov, ale prodáváte zboží. Naopak domov právě hledá nové obyvatele.